In de jaren daarvoor timmerde Tori Amos al aan de weg, maar de Amerikaanse singer-songwriter brak pas echt door in 1994 met het album Under the Pink. Het haalde in Groot-Brittannië de eerste plaats in de albumlijsten en bracht met "Cornflake Girl" een echte klassieker voort. Voortborduren op dit succes zou echter ingewikkeld geweest zijn, want in datzelfde jaar kwam haar relatie met co-producer Eric Rosse ten einde. Hun muzikale paden scheidden eveneens en daardoor brak een nieuwe fase in haar loopbaan aan. Het album Boys for Pele uit 1996 was het eerste album dat Amos helemaal zelf produceerde. Sindsdien is zij in haar eentje producer van al haar albums, waaronder Native Invader, dat in september 2017 zal verschijnen. Sinds de release van Boys for Pele scoorde Tori Amos één Top 40-hit en ironisch genoeg moest daar een dj aan te pas komen.
Armand Van Helden
Die dj heet Armand Van Helden. Hij werd op 16 februari 1970 geboren in de Amerikaanse stad Boston en dankt zijn Nederlandse naam aan de Nederlands-Indische afkomst van zijn vader. Omdat zijn vader bij de Amerikaanse luchtmacht werkte, zwierf Van Helden voor zijn achttiende door Nederland, Turkije, Italië en Letland, om op volwassen leeftijd terug te keren naar Boston en daar carrière te maken als dj. In 1991 ging hij voor het eerst aan de slag als remixer en een jaar later bracht hij zijn eerste eigen plaat uit onder de naam Sultans of Swing. De track "Move It to the Left" werd een clubhit in de Verenigde Staten, maar boekte geen commercieel succes.
"Professional Widow"
Daarvoor moest hij namelijk wachten tot 1996. Toen bracht Tori Amos het album Boys for Pele uit. De single "Professional Widow" werd alleen uitgebracht in de Verenigde Staten, maar Amos zou hiermee toch haar tweede hit scoren in Nederland. Dat dankte ze aan Armand Van Helden, die het lied onder handen nam. Het genre van zijn remix is speed garage, een versnelde versie van garage waarvan Van Helden wordt beschouwd als grondlegger. Van de alternatieve rocktrack die het origineel was, was qua sound weinig over.
Remix
De passages 'Honey bring it close to my lips' en 'It's got to be big' uit het origineel komen herhaaldelijk terug in de remix, waarin ook 'Beautiful angel calling: "We got every re-run of Muhammad Ali"' is overgenomen. Niet geheel verwonderlijk heeft de remix dan ook de titel "Professional Widow (It's Got to Be Big)" gekregen. De bijbehorende clip is niet terug te zien in de compilatie Tori Amos: Complete Videos 1991-1998. Daarmee mist de consument niet al de veel, want deze videoclip is simpelweg een compilatie van eerdere clips van Tori Amos (die dus wel terug te vinden zijn in die compilatie).
Commerciële doorbraak
"Professional Widow (It's Got to Be Big)" bereikte de eerste plaats in het Verenigd Koninkrijk, waarmee het de eerste en enige nummer 1-hit van Tori Amos in die hitlijst was. De koppositie werd eveneens veroverd in de Billboard Hot Dance Club Play. In Nederland kwam "Professional Widow (It's Got to Be Big)" op 2 november 1996 binnen in de Top 40 op nummer 34. Een week later steeg de remix naar nummer 29, waarmee Tori Amos de hoogste positie van haar eerste hit "Cornflake Girl" (#30 in 1994) overtrof. Nummer 29 bleek uiteindelijk de hoogste positie te zijn van "Professional Widow (It's Got to Be Big)", maar het is wel een van de bekendste werken van Armand Van Helden.
Op eigen benen
Armand Van Helden kreeg echter geen officiële credits voor de single "Professional Widow (It's Got to Be Big)", waarmee het alleen de boeken in is gegaan als hitsingle van Tori Amos. Zij behaalde in het voorjaar van 1998 de Tipparade met "Spark" en dat was haar laatste wapenfeit in de Nederlandse (sub)hitlijsten. Waar de hitcarrière van Tori Amos dus eindigde, begon die van de man die verantwoordelijk is voor de remix die haar een hitnotering in 1996 opleverde.
In 1999 scoorde Armand Van Helden zijn eerste echte hit. De plaat "You Don't Know Me" haalde de elfde plaats en groeide uit tot een echte danceklassieker en datzelfde gold voor "My My My", dat in 2004 de veertiende plek bereikte in de Top 40. Zijn grootste succes boekte Van Helden echter in het najaar van 2010. Onder het project Duck Sauce, een samenwerkingsverband van hem met de Canadeze dj A-Trak, bracht hij toen de single "Barbra Streisand" uit. Het groeide uit tot een monsterhit en bezette zes weken lang de tweede plaats achter "Just the Way You Are" van Bruno Mars.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten