donderdag 8 februari 2018

Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou

Claudia de Breij (geboren op 13 maart 1975 in Utrecht) was tot 2012 vooral cabaretière, radio-dj en presentatrice. In 1998 werd ze derde in de strijd om de Wim Sonneveldprijs voor opkomende talenten in de kleinkunst. Voor BNN presenteerde ze destijds al BNN United op Radio 1. In 2002 vertrok ze naar 3FM om ...& dit is Claudia en later Claudia d'r op te presenteren. In datzelfde jaar ging ze voor het eerst op tournee met het cabaretprogramma De Wilde Frisheid. In de jaren daarna zat De Breij in het Glazen Huis voor 3FM Serious Request, presenteerde ze op de maandagen De Wereld Draait Door en ging ze voor een tweede en derde keer op tournee door de Nederlandse theaters. In 2009 begon de vierde keer met Hete Vrede. Dit programma kreeg in 2010 de Poelifinarioprijs voor het beste cabaretprogramma van het jaar, maar het lag nog niet direct in de lijn der verwachting dat het de carrière van De Breij voorgoed ging veranderen.

Openingslied
Hete Vrede werd namelijk geopend met het lied "Mag Ik Dan Bij Jou". Dat werd speciaal geschreven voor het theaterprogramma, waarin het contrast tussen 2009 en de Koude Oorlog werd beschreven. Met de eerste zin bereidt De Breij zich voor op een eventuele nieuwe oorlog. Ze vraagt zich af: "Als de oorlog komt en als ik dan moet schuilen, mag ik dan bij jou?". Hoewel Hete Vrede goed werd ontvangen, bleef "Mag Ik Dan Bij Jou" nog enige tijd onder de radar. Waar het lied eerst nog in de schaduw bleef staan van het programma, was dat vanaf 2012 andersom!

Associatief
Wanneer Claudia de Breij in gesprek met de NOS gevraagd werd naar de verklaring van het succes van "Mag Ik Dan Bij Jou", suggereerde ze dat het lied nogal associatief is. Mensen die in oorlogssituaties verkeren of hebben verkeerd, kunnen zich associëren met de eerste zin. Dat geldt in latere zinnen bijvoorbeeld voor mensen die niet bij de grote groep willen horen, mensen die bang zijn voor het avonddonker en voor mensen die bang zijn voor de dood. De zin "Als het onweer komt en als ik dan bang ben, mag ik dan bij jou?" refereert naar de jeugd van Claudia de Breij, waarin ze mocht schuilen in de kamer van haar oudere broer omdat ze bang was voor onweer.

Succes
Dat Claudia de Breij waarschijnlijk de spijker op de kop sloeg met haar verklaring van het succes van "Mag Ik Dan Bij Jou", bleek op 24 februari 2012. Op die dag werd bekend dat prins Friso ernstige hersenschade had opgelopen, als gevolg van een skiongeluk een week eerder. Claudia de Breij werd uitgenodigd om een lied te zingen dat troost kon bieden. Dat lied werd "Mag Ik Dan Bij Jou". Haar optreden kwam dusdanig aan, dat op 10 maart 2012 een Top 40-notering volgde voor de ballad. Daarmee maakte Claudia de Breij haar debuut in de grootste Nederlandse hitlijst. "Mag Ik Dan Bij Jou" kwam niet verder dan nummer 31. Desalniettemin werd het lied zeer gewaardeerd door het publiek, wat leidde tot een notering in de Radio 2 Top 2000 op nummer 1565. In 2013 maakte "Mag Ik Dan Bij Jou" een megasprong naar nummer 472 en dat was nog maar het begin.

Tros TV Show
Op 26 januari 2014 ging presentator Ivo Niehe voor de Tros TV Show op bezoek bij Claudia de Breij. Tijdens dat bezoek kwam "Mag Ik Dan Bij Jou" uitgebreid aan bod. 2,5 miljoen mensen bekeken deze uitzending en ze waren dermate onder de indruk, dat "Mag Ik Dan Bij Jou" op 8 februari 2014 opnieuw in de Top 40 verscheen. De hoogste positie uit de eerste notering werd iets overtroffen, want deze keer bleef het lied steken op nummer 29.

Jeroen van der Boom
In het voorjaar van 2015 kreeg "Mag Ik Dan Bij Jou" een nieuwe boost, met dank aan Jeroen van der Boom. Tijdens The Passion vertolkte hij (in de rol van Petrus) deze compositie in duet met Jim de Groot (in de rol van Jezus). In mei 2015 coverde Van der Boom het lied van Claudia de Breij opnieuw tijdens Toppers in Concert. De Breij reageerde op Twitter met de woorden:
"Lieve Jeroen, fijn dat je "Mag Ik Dan Bij Jou" zo mooi vindt! Maar wel jammer dat je niet overlegd hebt over concert en single. Doe je dat alsnog? Dan mag jij altijd bij mij."
Daarna werd de zaak afgehandeld en de lucht geklaard. De versie van Van der Boom werd na zijn optredens voor De Toppers uitgebracht op single. Het werd in korte tijd veel gedownload, maar de hype was snel daarna weer gaan liggen. Het leverde Jeroen van der Boom dan ook geen hit op in de Top 40.

Evergreen
In 2014 maakte "Mag Ik Dan Bij Jou" Een megastijging in de Top 2000 van #472 naar #19. In 2015 kwam het lied op nummer 4, waarmee "Avond" van Boudewijn de Groot voor het eerst sinds 2000 niet de hoogst genoteerde Nederlandstalige plaat in de allertijdenlijst was. In 2016 zakte de plaat naar nummer 8 en in de editie van 2017 was "Mag Ik Dan Bij Jou" terug te vinden op nummer 19.
Het lied wordt veel gedraaid op trouwerijen en begrafenissen. Daarnaast werd het op veel verschillende momenten actueel. Zo wist het lied bijvoorbeeld te ontroeren toen De Breij het vertolkte tijdens de speciale DWDD-uitzending over prins Friso. Daarnaast gaf "Mag Ik Dan Bij Jou" troost tijdens de nasleep van de vliegramp van MH17 op 17 juli 2014, waarbij alle 298 inzittenden (onder wie 193 Nederlanders) om het leven kwamen. Tijdens de vluchtelingencrisis in het najaar van 2015 hielp het lied om mensen zich te laten verplaatsen in de medemens die zijn/haar land ontvlucht voor oorlog.
Vrijwel iedereen in Nederland heeft dan ook een bepaalde herinnering aan "Mag Ik Dan Bij Jou", wat waarschijnlijk de hoge notering in de Top 2000 verklaart. En de mensen die Hete Vrede hadden bezocht, hadden een van de mooiste Nederlandstalige liederen aller tijden in de kinderkleren gezien.

Claudia de Breij als zangeres
Hoewel Claudia de Breij zichzelf niet als zangeres beschouwt, bracht ze in de jaren daarna twee albums uit. In 2013 verscheen Alleen, dat de veertiende plaats in de Album Top 100 bereikte. Daarmee was het album een groter succes dan de twee voorgangers Samen Wakker Worden, Ergens Heen, Lekker Eten en Weer Slapen (2009) en Wat Ik Zeker Weet (2010, bevat "Mag Ik Dan Bij Jou"), die respectievelijk tot nummer 38 en 32 kwamen. Het grootste albumsucces kwam echter in 2016, toen Alles Is Goed (De Mooiste Liedjes van) de derde plaats haalde in de Album Top 100. Naast een nieuwe versie van "Mag Ik Dan Bij Jou", bevatte dat album ook "Mis Je Zo Graag", dat Claudia de Breij zong samen met Waylon.



Top 10: zangeressen in de Top 2000, editie 2017
(ranglijst; notering in de Top 2000; artiest - titel)
#
artiest - titel
1
14Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou
2
57Amy Winehouse - Back to Black
3
89Adele - Someone Like You
4
97Bette Midler - The Rose
5
120Kate Bush - Wuthering Heights
6
122Adele - Hello
7
128Dolly Parton - Jolene
8
138Adele - Make You Feel My Love
9
163Adele - Rolling in the Deep
10
164Adele - Skyfall
Noot: samenwerkingen tussen man(nen) en vrouw(en) zijn buiten beschouwing gelaten.

Top 10: Nederlandstalige muziek in de Top 2000, editie 2017
#artiest - titel
19Boudewijn de Groot - Avond
214Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou
324Racoon - Oceaan
445Klein Orkest - Over de Muur
550Guus Meeuwis - Brabant
662Wim Sonneveld - Het Dorp
782Acda & De Munnik - Het Regelt Zonnestralen
886Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
991Stef Bos - Papa
1095Van Dik Hout - Stil in Mij

Top 10: Nederlandse acts in de Top 2000, editie 2017
#artiest - titel
19Boudewijn de Groot - Avond
214Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou
321Golden Earring - Radar Love
424Racoon - Oceaan
545Klein Orkest - Over de Muur
650Guus Meeuwis - Brabant
760Kensington - Sorry
862Wim Sonneveld - Het Dorp
982Acda & De Munnik - Het Regent Zonnestralen
1086Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale

Top 10: platen uit de 21ste eeuw in de Top 2000, editie 2017
#artiest - titel
18Coldplay - Fix You
214Claudia de Breij - Mag Ik Dan Bij Jou
320Johnny Cash - Hurt
424Racoon - Oceaan
530Pearl Jam - Just Breathe
631Coldplay - Viva la Vida
739Coldplay - The Scientist
840Linkin Park - In the End
946Coldplay - Clocks
1050Guus Meeuwis - Brabant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten