dinsdag 13 mei 2014

Robbie Williams - Let Me Entertain You

Een absoluut voorbeeld van een laatbloeier is Robbie Williams. De inmiddels 40-jarige Britse zanger was lid van Take That van 1990 tot 1995, maar daar was het met name Mark Owen die de harten van de fans had gestolen. Hij werd vervolgens uit de groep gezet en startte een solocarrière die in 1996 zijn debuuthit opleverde met "Freedom". Zijn eerste Nederlandse top 5-hit was "Feel" eind 2002, ruim zes jaar na zijn debuut. In de tussenliggende periode heeft hij echter meerdere singles uitgebracht die anno 2014 te boek staan als klassiekers. Waaronder "Let Me Entertain You", dat er zelfs niet in slaagde de hitlijsten überhaupt te halen.
"Life thru a Lens"
"Let Me Entertain You" was de vijfde single van Robbie Williams' debuutalbum "Life thru a Lens" uit 1997. Eerste single "Old Before I Die" (Williams' debuutsingle "Freedom" stond niet op een album) was alleen in Engeland, Spanje en Italië succesvol, opvolger "Lazy Days" had in Engeland stukken minder succes en flopte in de rest van Europa en derde single "South of the Border" was tot "Sin Sin Sin" in 2006 de enige single van Robbie Williams die de top 10 niet wist te bereiken in eigen land. Een dergelijke afname van de successen per single betekent in de meeste gevallen dat het verse er wel af is. Vierde single "Angels" bewees echter het tegendeel, door in Engeland, Ierland, Vlaanderen, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland de top 10 te bereiken. Dat lijkt een prima prestatie, maar ter vergelijking: "Feel" haalde in 2002 in achttien landen de top 10, "Something Beautiful" in zeven landen in 2003 en "Radio" in twaalf landen in 2004. En dat terwijl het merendeel van de fans van Robbie Williams en ook van andere muziekliefhebbers "Angels" de beste plaat ooit vinden van hem. Dat onderstreept maar weer het feit dat de populariteit van de Brit pas later op gang was gegaan. In dat opzicht is het niet zo vreemd dat "Let Me Entertain You" in 1998 zo weinig succes had in de hitlijsten.

Drie-eenheid
"Let Me Entertain You" is, zoals het overgrote merendeel van alle tracks van Robbie Williams, geschreven door hemzelf in samenwerking met Guy Chambers. Chambers vormde op zijn beurt met Steve Power het vaste productieduo van Williams tot en met het album "Escapology" in 2002. De drie-eenheid Williams/Chambers/Power verdiende dus ook de credits voor "Let Me Entertain You". De inspiratie voor "Let Me Entertain You" was de film "The Rolling Stones Rock and Roll Circus" uit 1996, waar twee concerten in een muziektent werden bewerkt tot een film. Hoofdact was The Rolling Stones, verder traden acts als The Who, Marianne Faithful en The Dirty Mac op. Laatstgenoemde was een opmerkelijke samenwerking tussen John Lennon, Eric Clapton, Mitch Mitchell en Keith Richards. Bij het kijken van deze film onstond het gezamenlijke idee van Robbie Williams en Guy Chambers om een rockplaat op te nemen. Het resultaat was "Let Me Entertain You".

"Mon Cher"
In "Let Me Entertain You" stippelt de ik-persoon met een ander persoon een plan uit om zijn/haar vriend te bedriegen (en zodoende een relatie met hem/haar te krijgen). Het wordt in het lied niet duidelijk welk geslacht hij/zij heeft, maar opmerkelijk is wellicht de woordcombinatie mon cher die twee keer voorkomt in het tweede couplet. Mon cher is Frans voor mijn geliefde, maar het bezittelijk voornaamwoord mon is mannelijk en in dat geval is dit lied lichtelijk homoseksueel getint, wat 'uiteraard' voor commotie zorgde. "Een verschrikkelijke hoeveelheid homoseksuele popsterren doen alsof ze hetero zijn, dus ik wilde een beweging opstarten waarin heteroseksuele popsterren doen alsof ze homo zijn!" aldus Robbie Williams in een interview met Brainy Quote in 2010.

"Let Me Entertain You" in de hitlijsten
"Let Me Entertain You" werd enkel in Engeland een top 10-hit. In het thuisland van Robbie Williams eindigde de plaat op 28 maart 1998 op nummer 3, achter "It's Like That" van Run D.M.C. en Jason Nevins en "My Heart Will Go on" van Céline Dion. Daarmee werd het de derde top 3-hit van Williams na #2-hits "Freedom" (1996) en "Old Before I Die" (1997). In Nederland werd de Top 40 niet eens gehaald, waardoor "Let Me Entertain You" in dit rijtje komt van Robbie Williams-singles die de laatste horde richting de Top 40 (genaamd Tipparade) niet overleefden:

jaar
titel
1997
Lazy Days
South of the Border
1998
Let Me Entertain You
No Regrets
1999
Strong
2002
Mr. Bojangles
2011
Heart and I
2013
Different
Be a Boy
Go Gentle

"Let Me Entertain You" in de allertijdenlijsten
Robbie Williams staat met acht platen in de Radio Veronica Top 1000 Aller Tijden, waarvan "Let Me Entertain You" de vijfde hoogste is:

(rangschikking; notering in Top 1000; titel)
#
no
titel
110Angels
233Feel
3150She's the One
4269Rock DJ
5322Let Me Entertain You
6467Supreme
7527Something Beautiful
8602Come Undone

Voor een plaat die in de Tipparade bleef steken, is #322 in de Radio Veronica Top 100 Aller Tijden buitengewoon hoog. Mogelijke oorzaken zijn dat acts het op singlegebied zwak doen, maar op albumgebied heel sterk (Mumford & Sons, Manic Street Preachers) of dat artiesten pas later populair werden (Robbie Williams, Ilse DeLange). Anders zou het mogelijk kunnen zijn dat een plaat zijn tijd ver vooruit was en pakweg vijf jaar later eventueel een grote hit zou zijn geworden, maar dat kan nooit met zekerheid gezegd worden. Hier de top 10 van platen in de Top 1000 Aller Tijden die in de Tipparade bleven steken (tracks die niet op single werden uitgebracht, zijn dus buiten beschouwing getalen. Voorbeeld is "Stairway to Heaven" van Led Zeppelin).

(rangschikking; notering in Top 1000; artiest - titel; jaar)
#
no
artiest - titel
jaar
1113Mike Oldfield - Tubular Bells1974
2115Moby - Why Does My Heart Feel so Bad?1999
3177Mumford & Sons - Little Lion Man2010
4308Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next1998
5322Robbie Williams - Let Me Entertain You1998
6334Bryan Adams - Heaven1985
7357Ilse DeLange - World of Hurt1998
8408Supertramp - Dreamer1974
9474De Dijk - Binnen Zonder Kloppen1985
10476Marc Cohn - Walking in Memphis1991

In de Radio Veronica 90's Top 750 staat "Let Me Entertain You" op #27. Van de geflopte singles van Robbie Williams staan "Strong" en "No Regrets" ook in die lijst. In de Radio 2 Top 2000 staat "Let Me Entertain You" niet genoteerd.

Na "Let Me Entertain You"
Nog in 1998 kwam Williams met een nieuw album, genaamd "I've Been Expecting You". Het album bracht in eigen land twee nummer 1-hits voort, namelijk "Millennium" en "She's the One". In Nederland waren dat ook de twee grootste hits van dat album, maar dan met een 29ste plaats. De twee andere singles waren "No Regrets" en "Strong" en die flopten allebei. Voor een grote hit moest Williams in Nederland wachten tot 2000, toen "Rock DJ", de eerste single van het album "Sing When You're Winning", nummer 6 haalde. Toen waren we dus al in het nieuwe decennium aanbeland, dat uiterst succesvol verliep voor Williams. Met 23 platen wist hij de Top 40 te bereiken, waarvan 15 (!!) de top 10 bereikten. "Feel" (2002), "Trippin'" (2005) en "Bodies" (2009) werden nummer 1-hits.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten