vrijdag 28 december 2012

Queen - Don't Stop Me Now

In februari 1979, vier-en-een-halfjaar na het debuut van Queen ("Killer Queen"), was de tiende hit een feit. Van de vorige negen platen haalden er zes de top 10, maar aan dat aantal zou "Don't Stop Me Now" geen verandering brengen. Wel is de plaat één van de vijf best scorende Queen-klassiekers in de Radio 2 Top 2000 van 2012: "Don't Stop Me Now".

artiestQueen
titelDon't Stop Me Now
van het albumJazz
jaar1979
geschreven doorFreddie Mercury
geproduceerd doorFreddie Mercury
Roy Thomas Baker
Brian May
Roger Taylor
John Deacon
voorgangerBicycle Race
opvolger-
hoogste notering14
aantal weken7
uitleg bij deze tabel
"Don't Stop Me Now" was de tweede single van het album "Jazz". De eerste single van het album, "Bicycle Race", haalde in tegenstelling tot de eerste singles van de vorige vier albums niet de top 10. Opvolger "Don't Stop Me Now" had de taak een negatieve reeks te doorbreken: alle tweede singles van de vorige vier albums haalden de top 5 niet. Het hoogste kwam "You're My Best Friend" van het album "A Night at the Opera", dat in 1975 de negende plaats haalde. Maar ook "Don't Stop Me Now", geschreven door Freddie Mercury, werd geen grote hit.

Op 17 februari 1979, de datum waarop ook klassiekers als "Fire" van Pointer Sisters en "Heart of Glass" van Blondie hun entree in de Top 40 vierden, kwam "Don't Stop Me Now" binnen in de Top 40 op #33. Daarna ging het allesbehalve hard en pas in de vijfde week werd de veertiende plaats bereikt. Daarna ging het wel hard, maar de andere kant op: in de zevende week zakte de plaat van #16 naar #34 en daarna was het afgelopen.

In 2005 werd de plaat door kijkers van het BBC-programma Top Gear verkozen tot Best driving song ever. In de Radio 2 Top 2000 van 2012 is de plaat terug te vinden op #90, drie plekken lager dan #1-hit "Somebody to Love".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten