dinsdag 1 januari 2013

Kane - Can You Handle Me

Dertien top 10-hits heeft Kane inmiddels op haar naam staan. De eerste daarvan haalde in de Mega Top 100, die uitsluitend is gebaseerd op verkoop, de bovenste veertig niet eens en heeft de tiende plaats dus te danken aan een flinke dosis airplay in combinatie met het feit dat de nummer 1 op verkoop ("Wêr Bisto" van Twarres) flink domineerde in de platenzaken. Doordat de plaat in kwestie, genaamd "Can You Handle Me" het in de Top 40 bijna uitsluitend van veel airplay moest hebben, was de chartrun in de lijst ronduit merkwaardig.

artiestKane
titelCan You Handle Me
van het albumAs Long as You Want This
jaar2000
geschreven doorDinand Woesthoff
geproduceerd doorDinand Woesthoff
Michel Schoots
voorgangerI Will Keep My Head Down
opvolger-
hoogste notering10
aantal weken13
uitleg bij deze tabel
De Haagse rockband Kane bracht begin 2000 het debuutalbum "As Long as You Want This" uit. Van dat album kwamen vier singles, die steeds grotere hits werden. Het begon met #29-hit "Where Do I Go Now" uit de zomer van 1999, daarna werd "Damn Those Eyes" rond de jaarwisseling een #26-hit en de derde single "I Will Keep My Head Down" bleef in de zomer van 2000 steken op #12. De vierde single was "Can You Handle Me", dat de eerste top 10-hit voor Kane werd.

Op 28 oktober 2000 kwam "Can You Handle Me" binnen op #22 in een week waarin de radiohit tevens tot Alarmschijf is gebombardeerd. Een week later steeg de plaat naar #17, terwijl het in de Mega Top 100 van #45 naar #47 zakte. Het werd nog gekker: toen "Can You Handle Me" in de derde week in de MegaTop 100 van #47 naar #60 zakte, steeg het in de Top 40 van #17 naar #10: een enorme airplayhit dus, die dankzij Twarres (zoals in de inleiding te lezen is) in de Top 40 hoog scoort. Doordat de plaat met superstip naar #10 steeg, mocht het in de week daarop niet zakken, waardoor "Can You Handle Me" op #10 bleef staan en daarna naar #20 zakte. Na zes weken was de plaat verdwenen uit de Mega Top 100, maar in de Top 40 was het nog niet afgelopen. In de achtste week was een daling van #27 naar #31 een feit en dankzij de regel dat een plaat die in die tijd in de vijfde week in de regionen 31-40 stond, een week later niet mocht zakken, leek het gedaan. In de negende week, toen het inmiddels niet meer werd verkocht, steeg "Can You Handle Me" doodleuk van #31 naar #22. Destijds was het LeAnn Rimes die met "Can't Fight the Moonlight" flink domineerde op basis van verkoop. Om de vergelijkingen af te leren: drie weken later steeg "Can You Handle Me", waarvan de situatie w.b. verkoop niks was veranderd, in de twaalfde week van #28 naar #25, wederom doordat een single ("Love Don't Cost a Thing" van Jennifer Lopez) domineerde op basis van verkoop. Na dertien weken was het dan toch gedaan en dat "Can You Handle Me" zo'n grote hit is geworden, is puur te danken aan de waanzinnige airplay. Nog één keer de chartrun: 22-17-10-10-20-22-27-31-22-22-28-25-31

Het was de eerste top 10-hit voor Kane. Tot en met 2012 zouden er nog twaalf volgen, waarvan drie ("Something to Say" en "Fearless" in 2005 en "Shot of a Gun" in 2008) de eerste plaats haalden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten