zaterdag 20 oktober 2012

Felix - Don't You Want Me

In 2011 scoorden Snoop Dogg en David Guetta een grote hit met "Sweat", dat tot #5 kwam in de Top 40. De plaat bevatte een sample van een plaat die in 1992 ook al de top 5 haalde, maar iets succesvoller werd: #3. Het was "Don't You Want Me" van Felix, dat niks te maken heeft met de klassieker van Human League uit 1992.
Nou was "Don't You Want Me" ook niet een geheel origineel nummer. Het bevatte zelf een sample van "Don't You Want My Love", een clubklassieker van Jomanda dat niet op single werd uitgebracht. "Don't You Want Me" betekende de doorbraak van Felix, die als artiest vrij onbekend is.

"Don't You Want Me" kwam op 19 september 1992 binnen op #25. Het werd een grote hit en op 10 oktober 1992 kwam de plaat in de top 3. "Don't You Want Me" kon echter niet de concurrentie winnen van "Too Much Love Will Kill You" van Brian May en "Sweat (A La La La La Long)" van Inner Circle en verder dan een derde plaats zou het niet komen. De plaat stond elf weken in de Top 40 en ging pas echt zakken toen de opvolger al in de Top 40.

De opvolger was "It Will Make Me Crazy". Ondanks dat die plaat een achtste plaats haalde, is "Don't You Want Me" de enige plaat van Felix die nu nog bekend is. Nog voordat Snoop Dogg en David Guetta het deden, werd de plaat in 2007 gesampled in "Feels Like Home" van Meck en Dino. Die plaat wist de Top 40 niet te halen, maar wel in 2010 een hit werd in de vorm van een mash-up met "Like a Prayer" van Madonna (#2 in 1989). "Feels Like a Prayer" werd toen een #14-hit.

Hitverloop van "Don't You Want Me" in de Top 40
week
010203040506070809101112
notering
2514633467121929uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten