zondag 18 november 2012

Van Dik Hout - Alles of Niets

Eén van de grootste Nederlandstalige klassiekers ooit, "Stil in Mij" van Van Dik Hout, wist nooit verder te komen dan #23 in 1994. De opvolger van die plaat werd "Alles of Niets". Maar als "Stil in Mij", dat over heel Nederland bij ieder huishouden bekend is, de top 20 niet haalt, is het wel te voorspellen dat "Alles of Niets" eerder niets dan alles werd.

artiestVan Dik Hout
titelAlles of Niets
van het albumVan Dik hout
jaar1994
geschreven doorSandro Assorgia
Martin Buitenhuis
geproduceerd doorPaul Duwel
voorgangerStil in Mij
opvolgerMeer Dan een Ander
hoogste notering33
aantal weken3
uitleg bij deze tabel
"Stil in Mij" was de eerste single van het album "Van Dik Hout". Dat album werd pas uitgebracht toen tweede single "Alles of Niets" op single werd uitgebracht. Het album zou uiteindelijk pas in de zomer van 1995 de top 10 halen, toen "'s Nachts in Mijn Dromen" een Top 40-hitje werd. Die plaat wist slechts de 32ste plaats te halen, maar dat is nog altijd één plek hoger dan het veel bekendere "Alles of Niets".

Op 1 oktober 1994 kwam "Alles of Niets" van de band rond Martin Buitenhuis binnen op #38. Twee weken later werd de 33ste plaats bereikt en daarna was het direct gedaan met het 'succes' van de plaat. Maar in de vergetelheid is de plaat zeker niet geraakt: na "Stil in Mij" is dit de bekendste plaat van Van Dik Hout ("Mijn Houten Hart" en "Zij Maakt het Verschil", dat de band samen met Acda en de Munnik uitbracht onder het project De Poema's).

Na "Alles of Niets" werd in 1996 de grootste hit gescoord: "Laat Het Los" kwam tot #21 in de Top 40. Maar die plaat is nu minder bekend dan "Stil in Mij" en "Alles of Niets".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten